Bovenaan in Google?

Gouden bergen

Gouden bergen beloven sommige bureautjes. Word Google de baas! Altijd bovenaan in Google! Dat lijkt het hoogste ideaal als je graag gevonden wil worden op internet. Maar is dat wel mogelijk, altijd bovenaan?

Google beweert dat er zo’n tweehonderd factoren zijn die bepalen of jouw website hoog in de zoekresultaten terechtkomt. En dan nog weet je het niet zeker. Het algoritme waarmee Google de volgorde van de zoekresultaten presenteert is misschien wel het best bewaarde geheim ter wereld. Wat kun je doen om daar invloed op uit te oefenen?

Inhoud

Allereerst is inhoud van je website is belangrijk voor de zoekresultaten. Goed toepassen van zoekwoorden is cruciaal.  Bedenk waarop je gevonden wil worden en gebruik concrete tussenkopjes. Die zijn zeer behulpzaam.

Google legt sterk de nadruk op originele teksten. Die mogen best lang zijn. Ook correcte spelling en grammatica hebben invloed op de zoekresultaten. Slordige teksten zakken snel in de zoekresultaten.

De positie in de zoekresultaten heeft ook te maken met de informatievoorziening die je biedt. Zoekresultaten zijn bijvoorbeeld afhankelijk van een gebruiksvriendelijke indeling. Gebruik van opsommingen werkt goed. Het aantal pagina’s speelt ook een rol. Meer pagina’s is (mede) een indicatie van deskundigheid.

Regelmatige updates zijn belangrijk. Zorg dat je website niet indommelt. Controleer d eteksten op actualiteit. Kloppen je gegevens nog?

Ook duidelijke contactinformatie speelt een rol. En zelfs het inpassen van YouTubevideo’s heeft wwn positieve invloed.

Bezoekersgedrag

Google houdt ook rekening met het gedrag van jouw bezoekers. Als jouw website steeds opnieuw wordt bezocht is dat een heel positief signaal. Dat geldt ook voor pagina’s waar veel gebeurt. Op pagina’s waar veel mensen een reactie achterlaten of met elkaar discussiëren. Zorg dus voor een reactieformulier. Hoe meer je website uitnodigt tot interactief gebruik, hoe beter Google hem vindt.

Daarna verbindt Google de locatie van een bedrijf met de locatie van een bezoeker. Lokale bedrijven komen hoger in de zoekresultaten.

Social media

Tot slot spelen ook activiteiten op social media een rol. Likes op Facebook en veel retweets kunnen allemaal een positieve invloed hebben.

Dit zijn maar een paar van de factoren waar Google rekening mee houdt. Heb je het gevoel dat het wel erg veel is? Blijf in ieder geval je gezonde verstand gebruiken. Google houdt het belang van de gebruiker in gedachten. Als jij dat ook doet, terwijl je je tekst schrijft, kom je al een stuk dichter bij SEO (Search Engine Optimalisation).

Echt bovenaan kom je pas als je er veel geld voor over hebt. Door advertentieruimte te kopen, bijvoorbeeld.  Tot die tijd kun je zelf proberen invloed uit te oefenen op jouw positie op Google. Met bovenstaande opmerkingen in het achterhoofd kom je een heel eind. Garanderen dat je op eigen kracht altijd bovenaan komt, kan niemand. Zelfs ik niet.