Foutloos Nederlands scoort beter op het web

Hoe belangrijk is correct Standaardnederlands voor commerciële websites? Klikken potentiële klanten echt weg bij de eerste de beste tikfout of dt-fout die ze opmerken? Associëren ze slechte taal met een slecht product, of lezen ze over gebrekkige taal heen?

Met andere woorden: is een extra investering in degelijke taal wel nuttig op een mooie en gebruiksvriendelijke website? Taalliefhebber Miet Ooms deed er onderzoek naar.

Op haar website plaatste ze een enquête. Ze vroeg o.a. hoe storend bezoekers taalfouten of verkeerd taalgebruik in de webtekst vonden. En dat waren er best wel veel 🙂

Conclusies

De enquête werd in iets meer dan een half jaar tijd 252 keer ingevuld. Dat zijn 252 potentiële klanten die zich weleens in de virtuele winkelstraten begeven, waar concurrenten maar op een muisklik van elkaar liggen. Hun mening geeft al een idee van de rol die taal speelt in al die virtuele etalages. Dit zijn de voorlopige conclusies:

Bij elke schermafbeelding merkten de meeste mensen dat er iets aan schortte: bij de best scorende afbeelding meldde 83,3% fouten of problemen, bij de site die het slechtst scoorde was dat zelfs 96%.
Opmerken is natuurlijk niet hetzelfde als afkeuren. Daarom heeft ze ook gevraagd de kwaliteit van de pagina op basis van de taal te beoordelen. Die scores liggen tussen 3,3 en 4,9 op een schaal van 10. De kans is dus reëel dat heel wat klanten deze websites na een eerste blik links laten liggen.

Klanten willen geen taal- en spelfouten op websites (9/10 voor die stelling). Vlot leesbare, heldere teksten worden ook sterk geapprecieerd (gemiddelde score 9,1/10). Correcte standaardtaal is een stuk belangrijker voor taalgerelateerde websites dan voor andere (scores 9,2 en 7,8).

Internationale websites kunnen maar beter een Nederlandstalige versie hebben. Voor taalgerelateerde websites vindt slechts 20,2% dat niet nodig, voor andere websites 41,3%.
Mensen beseffen over het algemeen wel dat niet iedereen even goed kan schrijven, maar slecht geschreven teksten met veel taalfouten worden als slordig beschouwd (gemiddelde score 8,6/10) en slechte vertalingen als ronduit onbetrouwbaar (gemiddelde score 8,5/10).
De conclusie is duidelijk: klanten vinden vlotte, aangename en foutloze teksten op een website heel belangrijk.

Vijf tips voor een aantrekkelijk geschreven website

  1. Investeer in een professionele tekstschrijver die gespecialiseerd is in foutloos schrijven voor het web.
  2. Zoek een deskundige die uw doelpubliek en sector kent. Mensen hebben graag het gevoel dat ze persoonlijk door een expert worden aangesproken.
  3. U schrijft uw teksten liever zelf? Vertrouw niet op de spellingcontrole, maar laat ze door iemand anders nalezen.
  4. U wilt een meertalige website? Laat uw teksten vertalen door een professionele vertaler. Automatische vertaling zonder menselijk ingrijpen levert nog steeds te vaak vreemde, dus slechte resultaten op.
  5. Leg uw teksten altijd voor aan proefpersonen die tot uw doelpubliek behoren. Zo weet u meteen of u dat ook echt bereikt.

Bron: Taalunie